Praksa (skrb) temeljena na znanjima o traumi

Izloženost traumatskim iskustvima rizičan je faktor za razvoj zdravstvenih poteškoća, kako mentalnih tako i tjelesnih. Većina ljudi doživi barem jedan traumatski događaj tijekom svog života. Reakcije ali i posljedice izloženosti traumi ovise o mnogim čimbenicima, od vrste i karakteristika samog događaja, osobina pojedinca, do osobnog značenje trauma ali i sociokulturnih čimbenika. Neki mogu jasno pokazati značajne smetnje povezane s posttraumatskim stresnim poremećajem (PTSP), ali većina djece i odraslih pokazuje kratkotrajne poteškoće kao normalnu reakciju na nenormalan događaj. Međutim, utjecaj traume može biti suptilan, podmukao ili potpuno destruktivan i manifestirati se kroz vrijeme, pogotovo kad se radi o ponavljajućim traumatskim događajima koje imaju kumulativan efekt.

Što je to praksa temeljena na znanjima o traumi?

Praksa ili skrb temeljena na znanjima o traumi (u eng.j. Trauma-Informed Care) je pristup koji prepoznaje utjecaj traume na pojedinca i usmjerava se na izbjegavanje ponovne traumatizacije.

Pristup temeljen na znanjima o traumi mijenja fokus s pitanja „Što s Vama nije u redu?” na pitanja poput „Što Vam se dogodilo?”

Ovaj model temelji se na spoznajama iz neuroznanosti, psihologije i društvenih znanosti, kao i teorijama privrženosti i nastanka traume, te daje središnju ulogu složenom i sveobuhvatnom utjecaju koji trauma ima na čovjekov svjetonazor i odnose.

Ključne pretpostavke u pristupu utemeljenom na znanjima o traumi su sljedeće:

  • svijest o traumi i raširenom utjecaju traume
  • prepoznavanje znakova i simptoma traume
  • aktivno izbjegavanje retraumatizacije
  • mogućnosti probira (skrininga) osoba kojima je potrebna stručna pomoć
  • integracija znanja o traumi u praksu (emocije i upravljanje stresom, psihosocijalna podrška, empatija i pristup oporavku)
  • svijest o mogućnosti stresa zbog suosjećanja, sekundarnog traumatskog stresa i sagorijevanja kod pomagača

Gdje se sve primjenjuje praksa temeljena na znanjima o traumi?

Praksa temeljena na znanjima o traumi primjenjuje se na sve sektore javnih usluga, uključujući socijalnu skrb, skrb o tjelesnom zdravlju, stanovanje, obrazovanje i kaznenopravni sustav.

Praksa temeljena na znanjima o traumi proces je organizacijske promjene koji zahtijeva od svih pojedinaca, praksi i postupaka, te okruženja unutar organizacije da se uključe u univerzalne mjere sprječavanja ponovne traumatizacije. Organizacije utemeljene na znanjima o traumi pretpostavljaju da su pojedinci pretrpjeli traumatske događaje, te bi im zbog toga moglo biti teško osjećati se sigurno pri korištenju usluga i razvijanju odnosa povjerenja s pružateljima usluga. Zbog toga su usluge strukturirane, organizirane i provedene tako da potiču sigurnost i povjerenje te sprečavaju ponovnu traumatizaciju.

Pružanje usluga temeljenih na znanjima o traumi razlikuju se od usluga koje imaju za cilj liječenje učinaka traume primjenom posebnih terapija i drugih metoda

Zašto je važno razumjeti traumu i biti informiran o traumi?

Pregled literature pokazuje da je praksa temeljena na znanjima o traumi učinkovita i da može koristiti osobama koje su preživjele traumu kao i djelatnicima koji pružaju takvu uslugu. Takva usluga osnažuje traumatizirane osobe i pruža podršku koja nema retraumatizirajući učinak i premošćuje jaz između primatelja i pružatelja usluga. Pružanje usluga osobama s posttraumatskim stresnim simptomima (PTSS) u javnim službama zahtijeva da pružatelji usluga pokazuju osjetljivost i razumijevanje za korisnike. Zbog toga je osposobljavanje i podrška osoblju od iznimne je važnosti i jedna je od odgovornosti organizacije odnosno poslodavca. 

Evo nekoliko savjeta za pružanje odgovarajuće skrbi utemeljene na znanju o traumi korisnicima:

Budite strpljivi i empatični: pojedinci odnosno korisnici usluga s PTSS mogu imati poteškoća s koncentracijom ili priopćavanjem svojih potreba. Važno je biti strpljiv i empatičan u radu s njima.

Stvorite sigurno okruženje: osigurajte da je okruženje mirno i tiho te smanjite moguće okidače za traumatske reakcije. Pobrinite se da se korisnik tijekom interakcije osjeća sigurno i podržano.

Koristite jasnu komunikaciju: koristite jasan, konkretan jezik i izbjegavajte stručnu terminologiju ili žargon. Omogućite korisnicima postavljanje pitanja i odvojite vrijeme za obradu informacija.

Poštujte granice: korisnici usluga s PTSS-om mogu imati drugačije granice ili reakcije na okidače. Važno je poštovati njihove potrebe i priopćiti sve potrebne informacije na način koji ne uzrokuje pogoršanje njihovih smetnji.

Nudite podršku i resurse: navedite informacije o grupama podrške ili terapijskim mogućnostima koje mogu biti korisne pojedincima. Pokažite spremnosti da ih povežete s odgovarajućim resursima ili prema potrebi za pristup dodatnoj, specializiranoj pomoći.

 

Ako radite u javnoj službi i želite unaprijediti svoje znanje i vještine, više o praksi temeljnoj na znanjima o traumi možete saznati u priručniku Praksa djelatnika u javnim službama temeljena na znanjima o traumi (TIPS).